'Mens van Vitruvius' van Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci | Beeldnr. 12371 | Klembord
(80)
Stap 1:

Kies materiaal

Poster
mat_fotokarton.jpg
HP Everyday Semiglossy 235g
Hahnemmühle Torchon 285g
Hahnemühle William Turner 190g
Photo Rag Perl Hahnemühle 320g
Poster
Canvasprints
Dibond
Acrylglas
Olieverfschilderij
Poster
Canvasprints
Dibond
Acrylglas
Olieverfschilderij
Poster
Canvasprints
Dibond
Acrylglas
Olieverfschilderij
Poster
Canvasprints
Dibond
Acrylglas
Olieverfschilderij
Poster
Canvasprints
Dibond
Acrylglas
Olieverfschilderij
Canvasprints
mat_canvas_cotton
Canvas UV matt 310g
Canvas Rustic Texture 395g
Canvas Bright White 340g
Canvas Venezia Satin 350g
Dibond
mat_aludibond
PVC/Forex 5mm
Alu-Dibond 3mm
Alu-Dibond Butlerfinish
Acrylglas
mat_acrylglass
Acrylglas 4mm
Acrylglas 6mm
Gallery Print
Olieverfschilderij
mat_oelbild2
Handgeschilderd olieverfschilderij
Stap 2:

Kies maat

Hoogte
Breedte
Min. 30 cm - max. 100 cm
Optioneel:

Kies lijst








































































































































€ 0
incl. BTW excl. Verzending
Afbeelding: Mens van Vitruvius
Kunstenaar: Leonardo da Vinci
Formaat:
Materiaal opties: -
Lijst: -
Prijs reproductie: -
Prijs lijst: -
Totaalprijs: -
incl. BTW excl. Verzending
Leonardo da Vinci - Mens van Vitruvius
    
   
    
PreviewPreview PreviewPreview

Icoon van de Renaissance: De "Mens van Vitruvius" van Leonardo da Vinci

De "Mens van Vitruvius" is een van de beroemdste tekeningen van Leonardo da Vinci en wordt gezien als een van de meest iconische voorstellingen van de Renaissance. Deze tekening, gemaakt rond 1490, toont een naakte mannelijke figuur in twee overlappende houdingen, met uitgestrekte armen en benen binnen zowel een cirkel als een vierkant. Het beeld is veel meer dan een eenvoudige schets; het is een visuele uitdrukking van proportie, harmonie en de verbinding tussen mens en natuur. Leonardo da Vinci was niet alleen een schilder, maar ook een veelzijdige geleerde. Zijn interesses strekten zich uit over kunst, anatomie, architectuur, techniek en nog veel meer. De "Mens van Vitruvius" kwam tot stand in deze context van brede kennis en is gebaseerd op de geschriften van de Romeinse architect Vitruvius, die in de 1e eeuw voor Christus leefde. In zijn werk De Architectura beschreef Vitruvius de ideale proporties van het menselijk lichaam en hoe deze kunnen worden toegepast in de architectuur. Leonardo nam deze ideeën over en bracht ze met zijn meesterlijke tekenvaardigheid tot leven. De tekening belichaamt het Renaissance-ideaal van "de mens als maat van alle dingen". Het uitgangspunt is dat het menselijk lichaam perfect geproportioneerd is en daarom kan dienen als maatstaf voor architectuur en andere kunstvormen. Het vierkant en de cirkel hebben een symbolische betekenis: het vierkant staat voor de aarde en de materiële wereld, terwijl de cirkel de hemel en het goddelijke vertegenwoordigt. De menselijke figuur in het midden van beide vormen brengt het aardse en het spirituele samen. Leonardo’s schets gaat echter verder dan een louter geometrische weergave. Het toont ook zijn diepgaande anatomische kennis en zijn scherp observatievermogen. In zijn studies over proporties ontdekte Leonardo dat bepaalde lichaamsdelen consequent in verhouding staan tot elkaar. Bijvoorbeeld, de spanwijdte van de uitgestrekte armen van een persoon komt ongeveer overeen met de lichaamslengte. Deze inzichten waren van groot belang voor zowel kunst als wetenschap. De "Mens van Vitruvius" maakt deel uit van Leonardo’s uitgebreide anatomische studies, die hij zijn hele leven lang uitvoerde. Hij voerde dissecties uit om de interne structuren van het lichaam beter te begrijpen en verwerkte deze kennis in zijn tekeningen. Deze studies waren revolutionair in zijn tijd en legden de basis voor de moderne anatomie. De nauwkeurigheid waarmee Leonardo het menselijk lichaam weergaf, laat zien hoe hij streefde naar een holistische en wetenschappelijk gefundeerde benadering van de mens. De "Mens van Vitruvius" heeft door de eeuwen heen kunstenaars, wetenschappers en architecten geïnspireerd. Het idee dat de mens centraal staat in de wereld en dat zijn proporties een universele orde weerspiegelen, beïnvloedt nog steeds onze visie op kunst en wetenschap. De tekening symboliseert de humanistische geest van de Renaissance, waarin de mens wordt gezien als een rationeel, vrij en creatief wezen.
arrow